Itinerari fins el Puigpedrós

Es tracta d’un itinerari circular que recorre per la carena tota la regió lacustre de Guils i Malniu. Tot i ser fàcil, és molt llarg, i pot fer-se inacabable si no es fa amb certa lleugeresa, especialment per a arribar al cim. No és aconsellable amb temps núvol, emboirat o amb vent fort.

SITUACIÓ: El punt de sortida i d’arribada és el pàrquing de l’estació d’esquí de fons de Guils-fontanera (Cerdanya).

RECORREGUT: Pàrquing de Guils-Fontanera (1970 m), pleta, Puig Farinós, Puigpedrós (2911 m), refugi de Malniu, estany de Malniu, refugi de la Feixa, Pàrquing de Guils-fontanera (1970 m).

ORIENTACIÓ: S/E/S/E.

DURADA: 3 h 35 min fins al Puigpedrós, 5 h 45 min en total.

DESNIVELL: +1043 m,-1043 m.

DIFICULTAT: Fàcil però llarg recorregut i amb problemes d’orientació en cas de mal temps.

ÈPOCA ACONSELLABLE: Del gener a primers d’abril.

RISC D’ALLAUS: Només la rampa d’accés a la carena del Puig Farinós pot comportar algun risc.

CARTOGRAFIA

• Cerdanya. Guia cartogràfica. Editorial Alpina, escala 1:50 000.
  • Cerdagne. Capcir. Carte de randonnées núm. 8. Institut Géogra-phique National, escala 1:50 000.

ALTRES DADES: Estació d’esquí de fons de Guils-Fontanera. Tel. 972 141 141

ITINERARI

0.00 PÀRQUING DE GUILS-FONTANERA (1970 m)

És el punt de sortida de la nova estació d’esquí de fons de la Cerdanya. S’hi accedeix des del poble de Guils per una pista forestal apta per a tot tipus de vehicles. Aquest pàrquing ofereix el gran avantatge de tenir assegurat un punt de partida alt, encara que estigui molt apartat del Puigpedrós.

Comencem a pujar en direcció NO pel mig del bosc, deixant la pista de fons principal, la que va per la pista forestal, a la nostra esquerra. El bosc és poc atapeït i ens permet d’avançar tranquil·lament. Quan tornem a trobar la pista principal, la seguim una estona, fins al primer gran revolt a l’esquerra. L’abandonem (direcció oest) i entrem en un magnífic laberint de pins, de manera que a la nostra dreta deixem un torrent. Quan el relleu se suavitza creuem el rierol i anem cap al NO. Després de travessar uns quants monticles ens trobem una gran clariana entre pins (50 min).

0.50 PLETA (2080 m)

En aquest replà podem orientar-nos amb facilitat, ja que en sortir del bosc guanyem la perspectiva del que ens envolta. És un racó agradable previ al tram de pujada més llarg del dia.

No hem de seguir per la pleta cap a l’oest, ja que aniríem cap a l’estany de Malniu, sinó que hem de continuar per la valleta que puja cap al NO en direcció al Puig Farinós, característica perquè segueix un xic a la dreta del límit del bosc. Pugem per aquesta vall tota l’estona, deixant sempre els arbres a la nostra esquerra. Quan aquests s’acaben, girem totalment cap al NE per tal d’accedir amb unes quantes llaçades a la carena que va del pic de la Tossa al Puig Farinós.

Seguim cap al NO per la carena, de fet un gran replà inhòspit. Avancem en aquesta direcció fins a arribar dalt d’un darrer bony. És el Puig Farinós (1 h 15 min).

2.05 PUIG FARINÓS (2594 m)

Aquest punt marca el canvi de direcció de la carena que se’n va cap al Puigpedrós: a partir d’ara gira cap a ponent encerclant la clotada on hi ha els estanys de Guils i Malniu. Cap al costat de llevant s’endevina encaixonada la vall del riu Querol.

Continuem en direcció oest deixant la carena lleugerament a la nostra esquerra. Travessem tota la llargada d’una gran esplanada fins a situar-nos a sota del pedró de la Tossa, una mica desplaçats al nord. A partir d’aquí ja es veu tot el que ens falta fins a Puigpedrós. Realment és tan lluny com sembla o encara més, ja que les dimensions del replà previ al cim són desmesurades i poden desanimar més d’un.

Sense perdre altura flanquegem suaument en direcció SO fins a creuar el que és l’inici de la valleta de Malforat. Després d’això el millor és prendre com a referència la piràmide aplatada final, que és el nostre objectiu, i avançar en línia recta sense més contemplacions.
Finalment, fem unes girades per la dreta o per l’esquerra del cim i arribem al Puigpedrós (1 h 30 min).

3.35 PUIGPEDRÓS (2911 m)

Punt culminant de la serralada que va del pic de la Tossa a la tosseta dels Engorgs. Magnífica vista sobre la vall de Meranges, el cercle d’Engorgs i bona part de la Cerdanya. Conjuntament amb el Carlit i el Puigmal són els únics pics de l’extrem oriental del Pirineu que sobrepassen 2900 metres.

Descensos alternatius recomanables:

• Cap a Meranges, pel cercle dels Engorgs i el pla de Campllong (poc difícil).
  • Cap a Porta, per la portella de Meranges i l’estany Gros de Campcardós (bastant difícil).
  • Cap a Porta, directament per la planella de Campcardós (poc difícil).

El que no és aconsellable és el retorn seguint l’itinerari de pujada.

Sortim del mateix cim amb els esquís als peus i comencem el descens per l’ampla però curta pala del vessant sud. Travessem un gran replà, les Mulleres del Puigpedrós, en direcció SE fins a enllaçar amb les pales que hi ha a continuació. És un descens suau, però prou sostingut que permet gaudir d’una bona baixada. Segons com sigui la temporada podem trobar la neu escassa, a causa de l’orientació, o molt castigada pel vent.

Seguim cap avall, deixant sempre a l’esquerra les fortes rampes que separen les pales que es desprenen del Puigpedrós de la clotada de Malniu. Coincidint amb els primers pins trobarem enfront nostre una esvelta punta rocosa. Si volem un descens més obligat, podem deixar-la a la dreta i baixar entremig de pins per una coma bastant costeruda que ens portarà fins a l’estany Sec. Si preferim un descens més tranquil és millor vorejar la punta rocosa ben a la dreta i baixar suaument entremig dels primers claps de bosc fins a arribar també, pel costat oest, a l’estany Sec i al refugi de Malniu (50 min).

4.25 REFUGI DE MALNIU (2138 m)

Només està guardat uns mesos a l’estiu. Té 20 places de capacitat i, encara que no és confortable, està ben conservat i pot utilitzar-se durant la temporada d’esquí de muntanya.

Descensos alternatius sense la més mínima dificultat:

• Cap a Meranges, seguint la pista forestal (és interessant que la neu arribi ben avall i tenir un vehicle de recollida).
  • Cap al pàrquing de Guils-Fontanera, seguint la pista forestal (poden tallar-se les corbes del planell de l’Agulla).

En lloc de seguir per la pista forestal comencem a remuntar per la valleta en direcció NE, pel costat dret, entremig d’un bosc força espès, que ben nevat ofereix un recorregut molt agradable. Després de creuar el torrent un parell de cops, continuem el passeig entre pins fins a arribar a l’estany de Malniu (40 min).

5.05 ESTANY DE MALNIU (2223 m)

Situat en un gran replà envoltat de pins, al peu de l’amfiteatre que forma el Puigpedrós, és un dels racons de la Cerdanya que captiven per la seva bellesa. Normalment el trobarem del tot nevat.

En arribar a l’estany, hem de desviar-nos totalment a la dreta per tal de pujar suaument entre els arbres fins a arribar als plans que formen la divisòria d’aigües entre la vall de Meranges i la de Guils.

Continuem en direcció SE i travessem el pla de la Màniga (cota 2240). Traiem les pells i per zona de prats baixem cap a la fondalada de l’altre cantó, on trobarem el refugi de la Feixa (25 min).

5.30 REFUGI DE LA FEIXA (2160 m)

Es troba en un gran prat, prop del bosc i al costat mateix de la pista de fons que aprofita la carretera d’estiu. Té un estat molt precari i pot servir, més que res, com a aixopluc en cas de mal temps.

A partir d’aquí podem agafar la pista de fons principal i anar baixant tranquil·lament seguint el recorregut de la carretera. Encara que faci grans corbes entremig del bosc, té prou pendent per a convertir la baixada en un descens ràpid i divertit, sobretot si la neu està endurida, que acaba al pàrquing de Guils-Fontanera (15 min).

5.45 PÀRQUING DE GUILS-FONTANERA (1970 m)